Należy połączyć komputery odpowiednim kablem. Następnie:
Wchodzimy do setup.exe.
Naciskamy na "Network Games" i ustawiamy wszystkie parametry.
Naciskamy na "Launch Duke Nukem 3D".
Wtedy komputer zacznie szukać graczy w sieci. Kiedy zostaną oni odnalezieni, gra powinna
się włączyć.
Postępujemy wtedy tak jak zwykle (wszyscy gracze), czyli ustawiamy te same epizody i
stopnie trudności.
Jest to gra w której mogą grać tylko dwie osoby, za pomocą linni telefonicznej.
Oboje z graczy włączają w tym samym czasie grę. Jeden zaczyna już grać w wybranych przez siebie
poziomach. Natomiast drugi musi dokonać następujących ustawień:
Naciskamy na setup.exe
Naciskamy na "Modem game" i ustawiamy właściwości naszego modemu, czyli port, prędkość
transmisji, która nie powinna przekroczyć 9600
Nacisnąć "Phone number list" i wpisać numer telefonu do jakiego się będzie dzwoni
ć.
Nacisnąć "Dial your opponent" i nacisnąć Launch Duke Nukem"
Po tym powinna włączyć się gra. Wtedy naciskamy na New Game i wybieramy epizod (
musi to być ten który wybrał gracz nr.1. Ustawiamy jeszcze stopień trudności (obojętnie jaki ) i
możemy już grać.
Do Duke Nukem 3D istnieje wiele programów, które umożliwiają grę przez internet.
Najpopularniejsze z nich są: TEN (aktualnie niedostępny), Kali, Kahn, Internet Commit, a także
najnowszy - DukesterX.
W czasie uruchamiania Dukester X:
Każdy kto zakłada hosta musi
przeforwardować port z którego korzysta Dukester X do jego
lokalnego komputera (jeśli znajduje się za routerem/firewallem)
lub jeśli 1 lub więcej pozostałych graczy którzy się
przyłączają do gry nie są w tej samej sieci. Jeśli
wszyscy gracze którzy się przyłączają (lub zakładają hosta) znajdują
się w tej samej sieci (za tym samym routerem), nie ma potrzeby forwardowania
portów - robi się to tylko wtedy jeśli 1 lub więcej graczy są spoza
jednej, wspólnej sieci.
Gracze którzy przyłączają się do gry, nie muszą
forwardować portu Dukester X. Wystarczy, że będą się łączyć z
hostem za pomocą poprawnego adresu IP i numeru Portu.
W czasie uruchamiania gry (czyli Portu
duke32_w32):
Aktualnie gra korzysta z dwóch, różnych metod
łączenia się: Dukester X używa interfejsu typu Klient-Serwer, tymczasem Duke3d_w32
używa metody p2p (peer-to-peer - bezpośrednie połączenie bez użycia
serwera). Rozbieżność ta stanowi aktualnie największy problem jeśli
chodzi o granie Online w DN3D - oznacza to, że każdy kto zakłada hosta (łączy
się) i znajduje się za routerem/firewallem musi przeforwardować port dla Duke3d_w32,
z kolei każdy kto się łączy i nie znajduje się za routerem/firewallem -
nie musi tego robić.
Podsumowując: jeśli każdy kto ma zamiar
zagrać znajduje się za routerem/firewallem, wtedy tylko host musi
przeforwardować numer portu Dukester X, ale wszyscy muszą
przeforwardować numer portu Duke3d_w32 . W przypadku kiedy wszyscy gracze
znajdują się w obrębie tej samej sieci nic nie trzeba forwardować (zmieniać).
Kolejna uwaga: w sesji gry w której biorą udział
osoby z zarówno tej samej sieci, jak i z innych sieci, gracze muszą korzystać
z różnych (najlepiej inkrementalnych - czyli rosnących) numerów portu Duke3d_w32,
Przykład:
Sieć 1
Gracz 1 : Host || Publiczny adres IP =
213.156.8.5 || Lokalne IP = 192.168.0.2
Gracz 2 : Klient || Publiczny adres IP =
213.156.8.5 || Lokalne IP = 192.168.0.3
Gracz 3 : Klient || Publiczny adres IP =
213.156.8.5 || Lokalne IP = 192.168.0.4
Sieć 2
Gracz 4 : Klient || Publiczny adres IP
= 105.68.155.96 || Lokalne IP = 105.68.155.96 (nie za routerem/firewallem)
Sieć 3
Gracz 5 : Klient || Publiczny adres IP = 56.5.3.209 ||
Lokalne IP = 168.168.100.3
Gracz 6 : Klient || Publiczny adres IP
= 56.5.3.209 || Lokalne IP = 168.168.100.4
Gracz 7 : Klient || Publiczny adres IP
= 56.5.3.209 || Lokalne IP = 168.168.100.5
Sieć 1: numery portów Duke3d_w32
muszą być inkrementalne, ponieważ gracz spoza tej sieci, próbujący się
połączyć będzie się łączyć równocześnie z tymi trzema komputerami używających
jednego, tego samego portu, więc muszą one być różne [chodzi o to, żeby
Gracze 1, 2 i 3 nie korzystali z tego samego portu Duke3d_w32, gdyż osoby z
zewnątrz wpisując IP + port hosta (213.156.8.5:8501), czyli Gracza 1 - będą
się równolegle łączyli z pozostałymi graczami 2 i 3, wskutek czego nikt z
zewnątrz nie będzie w stanie się podłączyć
do Sieci #1]
8501, 8502, 8503 na przykład [Gracz 1 ustawia
jako port Duke3d_w32 numer 8501, Gracz 2 - 8502, Gracz 3 -
8503]
Sieć 2: nie ma się o co
martwić, ponieważ nie znajduje się za routerem/firewallem. Może używać
każdego numeru portu jaki tylko mu się spodoba, standardowo jest to 8501
Sieć 3: jest całkiem podobna jak
Sieć 1, więc i ustawienia muszą być identyczne - wszyscy muszą posiadać
różne numery portu Duke3d_w32
8501, 8502, 8503 na przykład
Ważne pojęcia:
port - w powyższym tekście znajdują
się 2 różne znaczenia wyrazu "port":
1) pierwsze odnosi się do portu duke3d_w32
(odmiany gry DN3D stworzonej na podstawie wydanych jakiś czas temu przez 3D
Realms Ľródeł)
2) z kolei drugie oznacza punkt adresowania
komunikatów w systemie, jeden z wielu możliwych punktów wejścia do
procesu odbiorczego, część z nich służy do ściśle określonych celów
(usług) - np. port numer 80 odpowiada za usługi związane z HTTP, z kolei
poczta wychodząca (SMTP) to numer 25, poczta przychodząca (POP3) to 110,
itd. - blokowanie tych portów uniemożliwia korzystanie z usług za które
odpowiadają
Public IP -
zewnętrzny adres IP
Local IP -
wewnętrzny adres IP (obowiązujący tylko w sieci lokalnej)
host - osoba która założyła serwer
gry, aby inni gracze mogli się do niej podłączyć
forwardowanie portu - dotyczy drugiego
pojęcia "portu", oznacza przekierunkowanie portu z serwera do
komputera lokalnego
router/firewall - określenie "być
za routerem/firewallem" - w polskich warunkach jest to najczęściej
serwer, który udostępnia łącze pozostałym użytkownikom w sieci lokalnej,
użytkownicy takowej sieci nie posiadają własnego, zewnętrznego adresu IP
(przeważnie mogą się tylko podłączać do innych gier, natomiast przy zakładaniu
własnego serwera gry - hostowaniu - na swoim lokalnym komputerze, nikt jest w
stanie się z nim połączyć - zamiast łączyć się z tą konkretną osobą,
człowiek wtedy się łączy z serwerem tej sieci, na którym oczywiście nie
ma postawionej żadnej gry). Osoby które na własnym komputerze mają Public
IP znajdują się w komfortowej sytuacji - mogą bez żadnych problemów
być hostami, jak i korzystać do woli z Dukester X.
To wszystko jeśli chodzi o techniczne sprawy związane
z Dukester X. Artykuł ten dotyczył zwłaszcza graczy będących za routerem/firewallem,
jako że to właśnie w ich przypadku jest najwięcej problemów. W razie
niejasności proszę o kontakt lub męczyć autora programu ;)
Szczególne podziękowania za pomoc w napisaniu
powyższego poradnika należą się Adamowi - za nie tylko stworzenie Dukester
X, ale głównie za wyczerpujące (i dosyć skomplikowane) wyjaśnienia związane
z jego korzystaniem. Thanks Adam! :)
-------------------------------------- Autor: [FPP]SaRmAc Aktualizacja: 10·12·2002 - 04:01
: DRUKUJ
|