f·p·p · d·u·k·e
http://duke.fpp.pl


Artykuly

Engine Build

Engine BUILD
FreEp |http://sfpp.prv.pl|



Rok 1993 - pojawienie się Doom'a 1. Młody wtedy Ken Silverman, po stworzeniu enginu do gry Ken's Labirynt zajmuje się tworzeniem nowego enginu który ma być następnym krokiem w ewolucji grafiki w grach fpp. Czy mu to się udało? Jakie gry wykorzystują ten engine? Na te pytania i kilka innych postaram się odpowiedzieć w tym artykule:>

Dokładnie w dniu hallowe'en panowie z 3Drealms wydali coć jak alphę duke'a - LAME DUKE [możecie go ściągnąć np. z fileplanet, po uprzedniej rejestracji lub z naszego serwisu]. Masa bugów nie tylko graficznych, ale także i w AI przeciwników nie pozwalało zbyt "przyjemnie" bawić się ta grą, ale... Ale warto zobaczyć jak wyglądała wczesna wersja BUILD'a, a dokładniej mowiąc - zmodyfikowanego enginu gry Rise Of The Triad, IMHO jednej z najgorszych gier fpp w histori. Już wtedy mogliśmy zauwazyć przebłyski enginu - niszczenie budynków, zmienianie terenu po wybuchu, dym który ciągnął się niczym kometa za wystrzeloną rakietą i wiele, wiele innych.

Ale na szczęście Ken nie pozostał na laurach, bo w 1996 roku otrzymaliśmy jedną z najwspanialszych gier FPP w historii - Duke Nukem 3D. Niesamowita interakcja z otoczeniem, możliwość bicia luster, ba, nawet szklanek, granie w bilard i wiele innych smaczków. Engine został znacznie usprawniony w stosunku do wersji z 94 roku. Nareszcie działa opcja SVGA, zrezygnowano z obsługi PC Speaker'a, dodano obsługe wielu platform [tzn. w jednym sześcianie, można było zrobić kilka wejść patrząc od góry], oczywiście obsługa free-look, itp. Ale to jeszcze nie koniec historii Build'a.

Początek roku 1997 - wychodzi gra Shadow Warrior. Dla jednych gorsza, a dla innych lepsza od Duke'a 3D, ja osobiście uważam że jest lepsza, ciekawsza i bardziej innowacyjna. Nowe mozliwości? Sterowanie pojazdami, strzelanie z różnych działek, przezroczysta woda i obiekty typu klucze, broń, amunicja stworzona za pomocą trójwymiarowych Voxeli.

Oczywiście nie można zapomnieć o innych grach - Blood, Redneck Rampage, Nam, ale te gry ja uważam za "zapchaj dziury", no może z wyjątkiem Blood'a. Niewiele zmian w samym silniku, raczej drobna kosmetyka, nic znaczącego.

Heh, nieźle jak na jeden engine wyprodukowany przez 16 latka, prawda? A nie wspominałem o setkach modów, konwersji, map stworzonych przez fanów. Dodatkowym atutem builda jest wlaśnie latwość w tworzeniu wszelkiej maści add-onow, mapek itp.
PS. Nieraz, nawet w znanych pismach popełniany jest dość duży błąd - piszą że Doom1/2, Heretic, Hexen, Rise Of The Triad są oparte na enginie build'a. Niestety to nie jest prawda - engine'y do D1,2, Heretic'a, Hexen'a stworzyla firma ID Software [a dokladniej John Carmack], a Rise Of the Triad można nazwać pre-alpha build'a:> To tyle, do następnego przynudzania:>

--------------------------------------
Aktualizacja: 03·12·2002 - 02:01




© 2000-2001 f·p·p productions.
http://fpp.pl, [email protected]

Wyrukowano dnia 2024-04-19, 00:26, z 172.70.127.80 (172.70.127.80)
Strona dostępna online pod adresem: http://duke.fpp.pl/?pl:pages:show:648:::

DRUKUJ | Powrót